Mastné kyseliny

Mixturam.cz

Mastné kyseliny - ořechyMastné kyseliny, které jsou základní složkou tuků, jsou pro lidský organismus velmi přínosné. Velkou měrou se totiž podílí na vytváření biologicky důležitých látek, jako jsou např. lipidy. Ty patří k nejvydatnějším zdrojům energie. Rozeznáváme dva typy mastných kyselin, a to nasycené a nenasycené. Ty nenasycené se dále dělí do dvou nejvýznamnějších skupin, kterými jsou omega-3 mastné kyseliny a omega-6 mastné kyseliny.

Omega-3 a omega 6 mastné kyseliny

K nejznámějším omega-3 mastným kyselinám patří kyselina alfa-linolenová (ALA), kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA).

Omega-3 mastné kyseliny se ve velkém množství nachází nachází především v tučných mořských rybách jako je např. losos, makrela, sleď nebo pstruh. Z rostlin obsahuje nejvíce mastných kyselin řepka, sója, lněný a konopný olej, ale hlavně vlašské ořechy.

Aby tělo dostalo potřebné množství omega-3 mastných kyselin, doporučuje se konzumovat minimálně 2x týdně tučné mořské ryby. Součástí vašeho jídelníčku by alespoň občas měly být také různé ořechy (přednostně vlašské) a semínka. Nedostatek omega-3 mastných kyselin se navenek projevuje únavou, zhoršením paměti, suchou kůži, srdečními problémy, změnami nálad a depresemi.

Omega-6 mastné kyseliny jsou mnohem více obsaženy v naší běžné stravě než mastné kyseliny omega-3 (dokonce se udává, že jsou v poměru 20:1). Někdy jich je ale až moc, takže mohou mít i negativní účinky. Např. podporují vznik zánětů.

Mezi nejvýznamnější omega-6 mastné kyseliny se řadí kyselina linolenová (LA) a kyselina arachidonová (AA).

Mastné kyseliny
Kapsle s rybím olejem

Namíchejte si vlastní směs na Mixturam.cz

Účinky mastných kyselin

Mastné kyseliny - lososMastné kyseliny mají příznivý vliv na imunitu, pomáhají snížit hladinu cholesterolu, krevního tlaku a také chrání srdce a cévy. Snižují riziko poškození cév aterosklerózou, dále snižují výskyt srdečního infarktu nebo mozkové mrtvice.

Dále vylepšují reakci těla na zánět, snižuje teplotu a urychluje hojení. Mastné kyseliny by měly rozhodně být součástí jídelníčku diabetiků. Díky dostatečnému množství omega-3 mastných kyselin u nich totiž může dojít ke zmírnění potíží a také se u nich tolik nerozvinou cévní komplikace cukrovky.

Další oblastí lidského organismu, kde omega-3 mastné kyseliny působí pozitivně, je mozek a nervová soustava. Užíváním těchto látek se zlepšuje paměť, nálada a snižuje se riziko propuknutí Alzheimerovy choroby. Ke zlepšení dochází také u některých psychických onemocněním jako je deprese nebo schizofrenie.

Aby užívání mastných kyselin omega-3 a omega-6 bylo účinné, je potřeba je brát ve správném poměru. Obecně se udává, že příjem omega-6 mastných kyselin má být maximálně 5x větší, než množství omega-3 mastných kyselin.

Doplňky stravy a mastné kyseliny

V případě, že nemáte rádi ryby nebo jste alergičtí na ořechy, můžete mastné kyseliny dopravit do těla i jiným způsobem. Na trhu můžete sehnat například doplňky stravy omega 3 kapsle, které se vyrábějí z potravin, které jsou na mastné kyseliny omega-3 bohaté, především pak z rybího oleje.

Zdrojem mastných kyselin jsou ale také mnohé jiné doplňky stravy. K nim patří například lněné semínko, které se hojně vyskytuje i u nás, dále pak doplněk stravy acai berry, což je prášek z plodu stejnojmenné palmy, která roste v deštných pralesích.